Geluk zit in een klein hoekje

94b80f2e26c2cbd268384513df41b9cc

Ik hoor de laatste tijd steeds meer verhalen op mij heen van mensen die niet lekker in hun vel zitten of mensen die het leven niet meer zien zitten. Ik kijk er steeds meer van op dat er zo veel mensen zijn die gewoon niet gelukkig zijn. Soms vraag ik me af: ben ik de enige die nog echt gelukkig is?

Tuurlijk ik heb ook mijn dagen dat ik minder lekker in mijn vel zit, maar over het algemeen voel ik me gelukkig. Ik kan gelukkig worden van de eerste zonnestralen die branden op mijn huid of als een van mijn katten ineens naar mij toe komt. Voor mij is gezond zijn een belangrijk onderdeel van het geluk. Stel je voor dat je ziek bent en dat je weet dat je leven er over 2 maanden op zit. Daar moet je toch niet aan denken.

Ik merk steeds vaker dat mensen niet gelukkig zijn in deze maatschappij. De hoge werkdruk,  de verwachtingen, de stress, geld, uiterlijk en vrienden zijn allemaal factoren die meespelen. Tegenwoordig willen we te veel. We willen slank zijn, we willen een perfect leven hebben, we willen veel geld maar er niks voor doen en het belangrijkste we willen allemaal aardig gevonden worden. Ik merk aan mezelf dat ik ook aan sommige verwachtingen wil voldoen. Eigenlijk is dit helemaal niet goed. Tuurlijk moet je presteren en je best doen, maar het kan soms wel een tandje minder.

Op sommige dagen als we het druk hebben en alleen maar bezig zijn met social media vergeten we even hoe mooi het leven kan zijn en dat geluk in een klein hoekje zit. Wij mensen zijn zo afhankelijk geworden van luxe en aanzien, dat we niet eens meer stil staan bij de kleine dingen in het leven. Neem eens als voorbeeld een kat. Een kat wordt wakker en gaat naar buiten om zijn behoefte te doen en te eten. Het enige waar een kat aan denkt is zijn buikje vullen, slapen en op ontdekkingstocht gaan in de buurt. Elke dag komt een van onze katten Ollie of Lizzy even naar ons toe om een kopje te geven en even te laten zien dat ze blij zijn dat we weer thuis zijn. Ik vind het zo mooi, dat dieren gelukkig kunnen zijn met zo weinig middelen. Daarentegen vind ik het ontzettend jammer dat mensen tegenwoordig zo veel nodig hebben om gelukkig te zijn. Ik merk het al aan mezelf. Ik koop een paar nieuwe sneakers. Ik ben er heel erg blij mee, maar na een aantal dagen wordt het al weer gewoon. Dit geldt voor alles. We kopen en kopen alles wat we maar willen. Toch zijn veel mensen niet gelukkig in deze wereld.

Ik hoop met deze blogpost te laten zien dat we ons geluk niet altijd moeten laten afhangen van grote aankopen en grote prestaties. Het is soms best goed om eens stil te staan bij de natuur en de kleine dingen in het leven die ons gelukkig kunnen maken.

naomipaterr

4 thoughts on “Geluk zit in een klein hoekje

Geef een reactie

