Hoe leer je ukulele spelen?

15977524_1205404572910225_8161828765222375068_n

Vorige week (vrijdag de 13e) ben ik dan eindelijk 18 geworden en nee er is niks geks gebeurd op deze dag. Wat ik heb gekregen voor mijn verjaardag is een ukulele. Ik wilde dit instrument al een langere tijd, want het heeft een erg mooi en uniek geluid. Maar hoe leer je nou snel ukulele spelen?

Als je een klein beetje muzikaal bent heb je de basisakkoorden al vrij snel onder de knie. Zo ook met gitaar spelen, dat komt eigenlijk een beetje op hetzelfde neer. Toen ik 14 werd heb ik van mijn ouders een gitaar gekregen. Sindsdien speel ik nog steeds bijna iedere dag op mijn gitaar. Veel riffjes ken ik niet, maar het zijn vooral de akkoorden die ik speel. Omdat ik veel zing is de gitaar ook erg handig om mezelf te begeleiden.

Het verschil tussen een ukulele en een gitaar is dat de akkoorden van de ukulele iets makkelijker zijn en het geluid is een stuk hoger. Een ukulele word veel gebruikt bij optimistische muziek zoals “Don’t worry be happy” en “Riptide”.

Maar hoe leer je nou ukulele spelen?

Er zijn een heel aantal websites waar je de akkoorden kunt vinden voor de ukulele. Een hele handige website die ik zelf veel gebruik is: https://ukutabs.com. Op deze website kun je een song in typen en daarvan verschijnen dan de ukulele akkoorden.

knipselrgdfgfdg

Dit zijn bijvoorbeeld de akkoorden van het nummer “Riptide” van Vance Joy. Er word in dit nummer zoals je ziet gebruik gemaakt van de volgende akkoorden: Am, C en G. De linkse (eerste) snaar op het plaatje van de akkoorden is gelijk aan de eerste (bovenste) snaar van de ukulele en voor de rest van de snaren geld het zelfde. Als je hier moeite mee hebt kun je ook filmpjes kijken op Youtube waarin muzikanten uitleg geven over de akkoorden.

Voor de mensen die willen weten hoe je gitaar speelt: het komt op hetzelfde neer als het spelen op een ukulele. Een handige site voor gitaar akkoorden is https://www.ultimate-guitar.com .

Vragen zijn altijd welkom!

knipsel

Advertenties

8 thoughts on “Hoe leer je ukulele spelen?

      1. Uhmm geen idee het heeft vooral te maken met ritme aanhouden, daar heb ik soms ook nog wel eens moeite mee. Ik strum altijd met mijn duim naar beneden en met mijn wijsvinger weer omhoog! 🙂

        Liked by 1 persoon